In de eerste helft van 1976, heeft het jong maandelijks rockblad More ! wel Patti Smith op de cover gezet in het nummer van maart en in dat van juni anderhalve pagina besteed aan haar legendarisch concert in het Paul-Emile Janson Auditorium van de ULB in mei, maar het zijn vaste waarden zoals The Stones, Bowie en Genesis die alle aandacht krijgen en de pagina’s vullen. In november staat de « dinosaure du rock » (cf. artikel) Led Zeppelin op de cover, maar Bert Bertrand, de meest begeerde persoonlijkheid van het blad, lanceert The Punk Page.
Zoals in Londen, toen volop in beweging, heeft er in België een nieuwe generatie genoeg van de intellectuelen van de prog rock (Yes, Emerson Lake & Palmer, Genesis) en neemt de podiums van de kleine clubs over. In afwachting van de opening van de Rockin’ Club die door More ! aangekondigd werd voor begin 1977, komen in Brussel de eerste punkers op zondag namiddag samen in de Gémeaux, een discotheek op de Vorstlaan die vervolgens Le Canotier zal worden. De club zal later een hele reeks artiesten over de vloer krijgen zoals Simple Minds die volgens Gilles Verlant, co-organisator van het concert, slechts voor 12 personen zullen spelen! Op dit moment wordt er gedanst op ondermeer de Ramones, dankzij DJ Auguste (Gust De Coster, toekomstige medeoprichter van de vrije radio FM Bruxel in 1980).
De Rockin’ Club opent zijn deuren in februari onder Vorst Nationaal : de eerste Belgische punkgroep op het programma is Hubble Bubble, waaronder de drummer Roger Jouret, later bekend onder de naam Plastic Bertrand. De tweede is Chainsaw, een kortstondige Brusselse groep maar waarvan de leden hun sporen zullen nalaten in new wave (Jerry Eerste categorie die voorgesteld wordt in de Belgium Underground app, de punk komt in 1976 aan in België.
Wanker later WX geworden met Digital Dance), geëngageerde punk (Bob Seytor met Streets en later Contingent) of electro (Micky Mike later Snowy Red geworden). In april, is het aan The Kids om de Rockin’ Club op stelten te zetten. Dit Antwerps trio werd in 1976 opgericht door Ludo Mariman. The Kids en Chainsaw strijden dus om de titel van eerste punkgroep gevormd in België.
Helaas kent het Rockin’ Club avontuur een einde : vloertegels van de trap die naar de schaatsbaan en de club leidt werden vernield. De directie van Vorst Nationaal geeft natuurlijk de schuld aan de punkers en niet aan de schaatsers.
In mei 1977 spelen The Damned en de Ramones in het Janson Auditorium. De Sex Pistols werden geboekt voor 26 juni, maar zullen uiteindelijk niet komen. The Clash, die ook aangekondigd waren in de Rockin’ Club en niet zijn komen opdagen, leveren een hectische prestatie in augustus op het festival van Bilzen : het merendeel van het publiek en de mannen van de veiligheidsdienst verstaan niet dat de punkers – gesteund door Joe Strummer – de metalen omheining die een zone voorziet voor fotografen en journalisten willen afbreken. Op 16 september speelt Iggy Pop in de Roma in Antwerpen een onvergetelijk concert met The Kids als eerste deel.
In de herfst van 1977 ontstaat er protest van de gevestigde orde, met in eerste instantie de invoer van het 90dB decreet. Vervolgens zullen een hele reeks artikels worden geschreven in de algemene pers met als doel de punk artiesten – of gezien als – en hun publiek te demoniseren. De professoren van de ULB klagen over de staat de het Janson Auditorium na ieder concert.
Op 17 januari 1978 treedt Talking Heads op in een nieuwe locatie die legendarisch zal worden : de Vieux Saint Job in Ukkel. De organisatie wordt verzorgd door Clean-X. Gilles Verlant, een persoonlijkheid van het team van More ! / En Attendant, even invloedrijk als Bert Bertrand, in samenwerking met Philippe Kopp en Christian Fletcher voor de organisatie van concerten.
De First Belgian Punk Contest in de Vieux Saint Job in maart geeft de kans aan verschillende groepen om op een live album te staan van het platenbedrijf JW, dat het evenement organiseert. De Mad Virgins zullen er ook spelen, ze zullen vervolgens Verlant op een toernee van babbels/debatten over rock vergezellen, georganiseerd door Diffusion alternative. De bedoeling: « informeren over muziek die afschrikt » (!).
In mei, treden 35 Belgische punk en new wave groepen op in de Super Nouba, gelegen in het metrostation Beurs. Bovenal opgemerkt : Thrills. Het was één van hun laatste concerten voor hun splitsing, maar zowel Xavier Ess, de zanger als Stephan Maes/Barbery, de gitarist en Alain Lefebvre, de drummer (tegenwoordig producer) zullen een artistiek parcours verderzetten.
Patti Smith verovert meer en meer het Belgisch publiek: ze treedt op in het Koninklijk Circus (met The Kids) in maart, in Vorst Nationaal (met Magazine) in september. Wat betreft de Belgische groepen, zal X-Pulsion (Peter Schläger buitengewone performer, Jerry Wanker/WX gitaar, Kurt Klang bas, Klaus Klang drums) snel de nieuwe groepen Digital Dance (Jerry + Stephan Maes/Barbery) en Klang (de zogenaamde broers) vormen, maar dan zitten we al heel ver van de ruwe punk met drie akkoorden.
Nadine Milo (ex-More!/En Attendant)